Den Haag aan de vis

01 juli 2016

De visconsumptie in Den Haag is net zo matig als in de rest van Nederland. Dat zijn cijfers waar een visserman niet blij van kan worden. Ruim 95 procent van alle vers aangevoerde vis, schaal- en schelpdieren gaat wekelijks richting Zuid-Europa.

In Zuid-Europese landen weten ze de vis uit onze Noordzee wel te waarderen. Ook al hebben veel gezinnen het in Portugal, Spanje en Italië niet makkelijk vanwege de gevolgen van de financiële crisis, zij zullen niet snel bezuinigen op voeding. Dineren, en dan met name gezamenlijk, speelt een centrale rol in het dagelijkse leven van de Zuid-Europeanen. Het is een belangrijk sociaal aspect in mediterrane landen. Daar kunnen we in Nederland nog wel een voorbeeld aan nemen. De visconsumptie in Den Haag kan voornamelijk op het conto worden geschreven van allochtone bewoners. De Haagse markt biedt een enorme variëteit aan vis, maar dat is dan weer vooral geïmporteerde wilde vis en kweekvis en aanzienlijk minder vis uit de Noordzee. Om de Hagenaar aan de MSC-gecertificeerde Noordzeevis te krijgen, zul je hem of haar moeten vertellen hoe gezond en lekker vis uit de Noordzee is. Kortom; voorlichting en/of educatie. Bijvoorbeeld door middel van een handig maar subliem medium (trotters), gastlessen en workshops. Scholen zouden veel meer moeten doen met de Noordzee en de vis die daarin rondzwemt. Geen product zo puur als vis uit de Noordzee. Maar ja, als kinderen na een bezoek aan het Muzee Scheveningen thuis komen met het verhaal dat makreel in de viswijzer oranje of rood kleurt, dan zijn ze al ‘gekleurd’ en zullen ze niet staan te popelen om makreel te gaan eten. Dat wat gedoceerd wordt, staat vaak veraf van de werkelijkheid. Er zwemt vier miljoen ton makreel rond in Noordoost Atlantische wateren, inclusief de Noordzee. Dat betekent dat er meer dan voldoende is om op te vangen. Drie jaar geleden beweerden internationale biologen al dat, daar waar het de visserij op makreel betreft, er sprake is van onderbevissing. Kortom, er moet nog veel overredingskracht gepresenteerd worden om het echte verhaal over de bühne te brengen en de mensen aan de vis te krijgen. En dat terwijl nauwelijks iemand zich bekommert om de gevolgen van het eten van bewerkt vlees en andere bewerkte producten. De vis in supermarkten kan dan wel MSC-gecertificeerd zijn, maar ziet er doorgaans verre van aantrekkelijk uit. De wijze waarop Nederlandse supermarkten vis presenteren, is ronduit schandalig en getuigt totaal niet van respect voor het product. Vis, en vooral verse Noordzeevis, verdient het om met alle egards behandeld te worden. Helaas zijn velen het contact met de natuur en met zichzelf verloren, dus moeten we op cursus om erachter te komen wat voedzaam is. Restaurants? De meeste koks willen makkelijk werken en hebben een geringe mate van affiniteit met vis. Kennis over de herkomst van vis is al helemaal ver te zoeken. Ook de tv-koks (met uitzondering van Pierre Wind) raaskallen maar wat als het over vis gaat. Hier is sprake van een gebrek aan kennis over en passie voor verse Noordzeevis. Uitleg met passie door professionals, mensen die in de sector werkzaam zijn, het klappen van de zweep kennen, weten hoe lekker vis is en waar en hoe die gevangen wordt, is meer dan gewenst. Bij Simonis kunt u sowieso altijd terecht met vragen. Op de foto tonen leerlingen belangstelling tijdens een vroeg bezoek aan de visafslag van Scheveningen. (foto W.M. den Heijer)