Revolutionaire garnalenkotter

01 februari 2016

Het is eigenlijk absurd dat de voor onze kust gevangen garnalen liefst drie landen tweemaal doorkruisen alvorens in de schappen van de supermarkt of visdetaillist te eindigen. Voor de familie Van Eekelen uit Den Oever aanleiding om die situatie te doorbreken. Immers al dat gereis doet de smaak van de Hollandse garnaal geen eer aan. En uiteindelijk draait het daar toch om! Door het handmatig pellen in het verre Marokko is de smaak van de Hollandse garnaal min of meer verloren gegaan. Garnalen zijn uiterst kwetsbaar en al vrij snel onderhevig aan bederf. Dat is algemeen bekend. Om er voor te zorgen dat de ongepelde garnalen niet ten onder gaan aan de lange reis en het handmatig pellen, doen groothandelaren er alles aan om de houdbaarheid te verlengen. Die behandelingen zijn niet bevorderlijk voor de smaak.

Met het onangs in de vaart brengen van de nieuwe WR-289 ‘Boa Fide’ hoopt de familie Van Eekelen de consument weer het recht te geven om de echte smaak van de Hollandse garnaal te beleven. De contouren van de nieuwe WR-289 wijken volledig af van de gemiddelde garnalenkotter. De WR-289 is de enige garnalenkotter in Nederland met een overkapping voor de brug. De verwerking van de vangst vindt namelijk overdekt plaats waardoor uitwerpselen van onder andere meeuwen geen gevaar meer vormen voor een eventuele besmetting (o.a. colibacterie). Op het vlak van hygiëne is dit al een aanzienlijke verbetering. Van Eekelen vond dat echter niet genoeg. De Wieringer garnalenvisser had al vaker nagedacht over het sorteren en verpakken van gekookte garnalen aan boord, maar moest zijn ideeën wel toetsen en verder uitwerken. Samen met zijn zonen ging Van Eekelen in gesprek met Melle de Boer van Metaalbewerking De Boer RVS uit Makkum. Want hoe krijg je het voor elkaar om garnalen op zee te sorteren en te verpakken? Het uitwisselen van de ideeën en concepten mondde uit in een innovatieve aanpak. Van Eekelen noemt het zelfs revolutionair. Het robuuste dekhuis herbergt niet alleen de opvangreservoirs voor de vangst, maar ook een door het Makkumse bedrijf ontwikkeld detectiesysteem om garnalen in grootte te sorteren en een automatische kookunit, alsmede een gekalibreerde weegschaal, speciaal voor gebruik op zee, en een installatie om de ongepelde gekookte garnalen in drie sorteringen luchtdicht te verpakken. De bedoeling is om straks een product neer te zetten met een eigen merknaam. Hoewel de regelgeving ten aanzien van de garnalenaanvoer behoorlijk star is, hoopt het visserijbedrijf Van Eekelen dat de ontheffingsaanvraag spoedig gehonoreerd gaat worden. Normaliter is het verplicht om alle gekookte garnalen in een daartoe aangewezen plaats te laten zeven. Omdat Van Eekelen de garnalen gesorteerd en verpakt wil aanlanden, is de zeef in de visafslag overbodig. Door de garnalen aan boord op een geavanceerde manier te ‘zeven’ verdwijnen de kleine exemplaren weer terug in zee en blijven louter de consumptiegeschikte garnalen over voor verdere verwerking. In de oude situatie werden die kleinere exemplaren gewoon meegekookt en pas in de visafslag eruit gezeefd om uiteindelijk tot vismeel verwerkt te worden. Overigens heeft het visserijbedrijf nog meer pijlen op haar boog. Aan boord van de WR-289 is het namelijk ook mogelijk om de verwerkte garnalen in te vriezen en op te slaan. De garnalenvissers uit Wieringen tonen met al deze noviteiten veel lef en hopen dat de revolutionaire aanpak tot een doorbraak zal leiden. Op de foto de nieuwe WR-289 met het opvallende dekhuis voor de brug in de haven van Den Oever. (foto W.M. den Heijer)